Itsensä johtamisesta
Oletko mahdollisesti tutustunut uutuuskirjaan "Älykäs itsensä johtaminen. Näkökulmia henkilökohtaiseen kasvuun." Kirjoittajana Pentti Sydänmaanlakka.
Kirja näytti päällisin puolin ihan asialliselta, mutta kirjan teoreettinen viitekehys tuotti pettymyksen - ainakin minulle. Kirjan pääviitekehyksenä esitellään Oy Minä Ab-malli, jolla on selkeät kytkennät stoalaisuuteen ja joogafilosofiaan. Ei mitenkään peitellysti vaan aivan suoraan.
"Stoalaisuus ja joogafilosofia pyrkivät systemaattisesti analysoimaan ihmisen olemusta ja asemaa maailmankaikkeudessa. Ne ovat kokonaisvaltainen oppi elämästä ja elämisestä. Nämä traditiot pyrkivät vastaamaan itsensä johtamisen peruskysymyksiin: Kuka minä olen? Missä minä olen? Mihin olen menossa?" (Älykäs itsensä johtaminen, s. 57)
Hoh-hoijaa. Tänä päivänä joogalla on vahvat rihmastot Suomessa. Joogaan törmää vähän väliä. Mahdanko olla vielä liian sinisilmäinen, missä ajassa elämme?
Kristittynä eläminen arjessa on todellinen haaste kaikenlaisten virtausten keskellä. Kuka minä olen Kristuksessa? Missä minä olen ja elän? Mihin olen kristittynä menossa?
Itsensä johtaminen - miten tämä termi sopii kristinuskoon? Missä määrin minä johdan itseäni ja mikä on Jumalan osuus asiassa?
Oletko mahdollisesti tutustunut uutuuskirjaan "Älykäs itsensä johtaminen. Näkökulmia henkilökohtaiseen kasvuun." Kirjoittajana Pentti Sydänmaanlakka.
Kirja näytti päällisin puolin ihan asialliselta, mutta kirjan teoreettinen viitekehys tuotti pettymyksen - ainakin minulle. Kirjan pääviitekehyksenä esitellään Oy Minä Ab-malli, jolla on selkeät kytkennät stoalaisuuteen ja joogafilosofiaan. Ei mitenkään peitellysti vaan aivan suoraan.
"Stoalaisuus ja joogafilosofia pyrkivät systemaattisesti analysoimaan ihmisen olemusta ja asemaa maailmankaikkeudessa. Ne ovat kokonaisvaltainen oppi elämästä ja elämisestä. Nämä traditiot pyrkivät vastaamaan itsensä johtamisen peruskysymyksiin: Kuka minä olen? Missä minä olen? Mihin olen menossa?" (Älykäs itsensä johtaminen, s. 57)
Hoh-hoijaa. Tänä päivänä joogalla on vahvat rihmastot Suomessa. Joogaan törmää vähän väliä. Mahdanko olla vielä liian sinisilmäinen, missä ajassa elämme?
Kristittynä eläminen arjessa on todellinen haaste kaikenlaisten virtausten keskellä. Kuka minä olen Kristuksessa? Missä minä olen ja elän? Mihin olen kristittynä menossa?
Itsensä johtaminen - miten tämä termi sopii kristinuskoon? Missä määrin minä johdan itseäni ja mikä on Jumalan osuus asiassa?
4 Comments:
En kai tuossa mitään erityistä ristiriitaa ole. Itsensä johtaminen kristillisessä mielessä merkitsee kait sitä ettei ole järjettömien maailman himojen vietävissä, vaan oikeasti johtaa itseään Jlan tahdon mukaisella järjellisellä tavalla, niin että mieli jatkuvasti uudistuu niin että osaamme paremmin arvioida, mikä on hyvää... (Room 12:1-2).
Ei meitä ole kutsuttu joksikin Jumalan sätkynukeiksi. Elävän uhrin on tarkoitus toimia järjellisellä tavalla, kuten tuossa sanotaan. Ei niin ettemme ollenkaan olisi vastuussa ruumiimme tekemisistä. En varmaan ymmärtänyt mitä ajoit takaa.
By
Anonyymi, at 12:18 ap.
Oy Minä Ab -mallin minäkeskeisyys nosti vain mieleeni kysymyksen, miten itsensä johtaminen sopii kristinuskoon. Pohdin ja peilaan sitä, kun lueskelen kirjaa eteenpäin.
Jumala ei ole vastuussa siitä, harjoitanko liikuntaa tai syönkö terveellisesti - kyllä ne ovat jokaisen omalla vastuulla ja sitä tervettä itsensä johtamista.
Mutta jatkan pohdintoja, kunhan pääsen kirjassa pidemmmälle.
By
Anonyymi, at 7:38 ap.
Niin, minulle taas esim. syömiskysymys on sellainen että siitä Jumalalle joutuu vastuuta antamaan tai yritän antaa. Usein saatan kirjaimellisesti pyöriä keittiössä tai kaupassa ja kysellä 'ylhäältä', että mikä se olisi joka olisi päivän ruokaa. Oma vastuu mulla on kasvanut siihen pisteeseen että jo pitkään olen lähettänyt vieraitten mukana tulleet dominot ja suklaat takaisin sinne mistä tulivat, mutta mitä tilalle on vielä horjuva kysymys... Sinulle varmaan OY Minä Ab toimii syömisessä, mutta en usko että syöminen ole yhtään sen kummempi asia kuin mikään muukaan tässä elämässä. Epäluterilaisittain sanottuna (älkää paljastako minua tuomiokapituleille) joillain alueille mieli on uudistuneempi kuin toisilla. Siltä se välillä tuntuu. Oy Minä Ab kirjassa on varmaan vaan metodi, ehkä hyväkin, mutta se ei pohjaudu kristillisiin arvoihin oletan, joten sen Minän mieli on eri tai siltä puuttuu suunta ehkä paremminkin. Meillä menee kovin helposti sekaisin metodit/naamarit ja itse Jumalan tarkoittamat sydämen jutut. Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa sekä käytännössä että teoriassa. Eli väitän että Oy Minä Ab:n kirjoittaja saattaa olla ihmisenä oikeinkin hyvin ehjempi kuin moni kristitty, joka on ottanut 'nöyrän jumala palvelijan' roolin, mutta käytännössä toteuttaa peräti epäkristillistä nöyristelijän roolia. Tämä perustuu varman väärään jumalakuvaan ja ympäristön opetuksen väärintulkintaan. Soluseurakunta mallin esim. 80% pastoreista ottavat metodina, jota lähtevät toteuttamaan, ja pieleen mennään. Hengellisissä kuvioissa näiden asioiden sekoittaminen on erityisen salakavalaa ja tuhoavaa.
By
Anonyymi, at 9:43 ap.
Kirja tuli luettua.
Kyllähän se sisälsi paljon hyvää asiaa mm. liikunnan, ravinnon, levon yms. merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille.
Mutta jooga ja itämainen filosofia tulivat esille pitkin kirjaa aina siellä täällä. "Älykäs itsensä johtaminen" lähti omassa varassa elämisestä sekä siitä, että totuus ja vastaukset löytyvät omasta sisimmästä. Näin minä ainakin ymmärsin. Tämän vuoksi en ryhdy suosittelemaan tätä kirjaa.
Itselleni nousi vahvasti mieleen RUKOUKSEN merkitys. Tästähän ei kirjassa puhuttu mitään. Minun mielestäni kristilliseen itsensä johtamiseen kuuluu yhteys Jumalaan kaikilla elämänalueilla. Jumala, joka on luonut minut ja tuntee minut läpikotaisin - kuka voisi ohjata ja johdattaa minua paremmin? Käännynkö Hänen puoleensa vai käännänkö Hänelle selkäni? Kuka istuu elämäni valtaistuimella?
Kyllä minä vastaan siitä, syönkö grillimakkaraa vai porkkanaa - mutta voin pyytää Jumalalta viisautta ruokavalintoihini.
Kaiken kaikkiaan kysymys on siitä, miten minä käytän elämäni, jonka olen Jumalalta lahjaksi saanut.
By
Anonyymi, at 8:22 ip.
Lähetä kommentti
<< Home