1 Piet. 5:1-5
"Nöyryys on realismia, ei vähättelyä eikä isottelua. Nöyrä ei asetu yläpuolelle eikä alapuolelle. Hän on oma itsensä. Hän arvostaa ja käyttää sitä, mitä on kokenut ja oppinut Jumalan koulussa ja elämän koulussa, mutta ei kersku sillä, ei lannista muita, vaan rohkaisee ja auttaa. Hän antaa muiden oppia kokemuksistaan, myös virheistä - jos haluavat.
Nöyryys on hyvin kaunis asu, joskin harvoin nähty. Jumala on varannut sen kaikille (jae 5), mutta harva haluaa tai kykenee pukeutumaan siihen. Meillä taitaa olla liian vähän hyviä esikuvia (idoleita!) tässä asiassa. Mikä saisi ihmiset kaipaamaan itselleen nöyryyden pukua?
Nöyryyteen kuuluu se, että tajuaa tarvitsevansa muita ihmisiä, ettei pärjää ja yritä yksin. Nöyrä nöyrtyy, se on suostuu tarvitsemaan myös Jumalaa, usein ja paljon. Kaikessa. Oikea asenne on se, että vaikka olisi missä asemassa tahansa, tajuaa tarvitsevansa itse Johtajaa ja Paimenta, joka pitää huolen ja johon voi luottaa."
(Anna-Liisa Valtavaaran ajatuksia Hetkisessä 2/2000)
Uskallatko pyytää Jumalaa opettamaan nöyryyttä?
"Nöyryys on realismia, ei vähättelyä eikä isottelua. Nöyrä ei asetu yläpuolelle eikä alapuolelle. Hän on oma itsensä. Hän arvostaa ja käyttää sitä, mitä on kokenut ja oppinut Jumalan koulussa ja elämän koulussa, mutta ei kersku sillä, ei lannista muita, vaan rohkaisee ja auttaa. Hän antaa muiden oppia kokemuksistaan, myös virheistä - jos haluavat.
Nöyryys on hyvin kaunis asu, joskin harvoin nähty. Jumala on varannut sen kaikille (jae 5), mutta harva haluaa tai kykenee pukeutumaan siihen. Meillä taitaa olla liian vähän hyviä esikuvia (idoleita!) tässä asiassa. Mikä saisi ihmiset kaipaamaan itselleen nöyryyden pukua?
Nöyryyteen kuuluu se, että tajuaa tarvitsevansa muita ihmisiä, ettei pärjää ja yritä yksin. Nöyrä nöyrtyy, se on suostuu tarvitsemaan myös Jumalaa, usein ja paljon. Kaikessa. Oikea asenne on se, että vaikka olisi missä asemassa tahansa, tajuaa tarvitsevansa itse Johtajaa ja Paimenta, joka pitää huolen ja johon voi luottaa."
(Anna-Liisa Valtavaaran ajatuksia Hetkisessä 2/2000)
Uskallatko pyytää Jumalaa opettamaan nöyryyttä?
1 Comments:
.. antaa oppia kokemuksistaan myös virheistään...
Niin, älkää herroina vallitko niitä, jotka teidän osallenne ovat tulleet, vaan olkaa laumanne esikuvana
- ei kiiltokuvana.
Näin solusrk:ta mallissa tämä koskee meitä kaikkia. Liekö tässäkään puhutaan varsinaisesti kirkollisista johtajista. Luulisin, että kreikan kielen tässä saattaa ymmärtää myös puheeksi vanhemmista ja nuoremmista Kristuksessa. Oletettavasti johtajat olivat vanhempia myös. Väliotsikothan Raamattuun eivät alunperin kuulu.
Nuorempia käsketään tyytymään asemaansa vanhempien alaisina, mutta nöyryyden pitäisi olla vastavuoroista. Miksiköhän Pietarin piti tätä näin selkeäsanaisesti alleviivata? Vastavuoroisuus ajatus ei oikein ylpeälle sovi. Sillehän riittää oikein hyvin oma totuus tai oma asema, joka oikeuttaa sen että muita ei tarvita.
By
Anonyymi, at 1:37 ap.
Lähetä kommentti
<< Home