1 Piet. 2:18-25
Tässä jaksossa puhutaan kristityistä palvelijoina. Hyvän tekeminen -teema jatkuu. Jakso kehottaa meitä kärsivällisyyteen, vaikka joutuisimme kärsimään hyvien tekojen tähden. Se on Jumalan armoa! Tämä tuntuu aluksi hieman oudolta. Kuinka se voisi olla armoa? Laajentaako tämä käsitystämme armosta?
Tutki, missä muissa yhteyksissa Pietari käyttää tässä kirjeessä armo-sanaa:
1:2, 10
2:10
3:7
4:10
5:5, 10, 12
Tässä jaksossa puhutaan kristityistä palvelijoina. Hyvän tekeminen -teema jatkuu. Jakso kehottaa meitä kärsivällisyyteen, vaikka joutuisimme kärsimään hyvien tekojen tähden. Se on Jumalan armoa! Tämä tuntuu aluksi hieman oudolta. Kuinka se voisi olla armoa? Laajentaako tämä käsitystämme armosta?
Tutki, missä muissa yhteyksissa Pietari käyttää tässä kirjeessä armo-sanaa:
1:2, 10
2:10
3:7
4:10
5:5, 10, 12
1 Comments:
Vau, Anitta. Sulla on todella oivaltavaa viisautta näissä teksteissä.
Niin, tässä sanotaan, että olkaa alamaisia (hypotasso) isännillenne, ei ainoastaan hyville ja lempeille, vaan myös epäoikeudenmukaisille. Armoahan se on, jos joutuu syyttömästi kärsimään...
Jeesuskin kärsi, mutta ei uhkaillut, vaan uskoi itsensä oikeamielisen tuomarin haltuun.
Jännä miten tässä on, että Jeesus ei uhkaillut. Jeesushan olisi voinut epäoikeudenmukaisuuden ja väärän tuomion edessä alkaa heittämään pientä uhkailua, vaikka toivottaa kaikki helvettiin tai jotain.
Mä olen alleviivannut Raamatustani tuon lauseen 5:12: 'ja vakuutan, että se armo, jossa te elätte, on todella Jumalan armoa. Pysykää siinä lujina!'. Se armon tunne, joka tulee kun kärsii syyttömästi on aika jännä tunne, ja siinä helposti tulee mieleen kaikenlaista epäilystä. Tähän Pietari sanoo, että kyllä se on todella Jumalan armoa, ja kehoittaa pysymään siinä lujina. Mun tapauksessa se tarkoittaa mm. sitä, että sen armon varassa jaksaa olla uhkailematta tai vastaamatta pahaan pahalla. Se armo on osoittautunut mulle ainoaksi toimivaksi tieksi eteenpäin. Se on armoa, joka on niin laajaa, että se jaksaa rakastaa myös sitä joka tekee väärin. Se armo tuntee, että itse voisi sortua helposti samaan, ja vain Jumalan armo voi nostaa minut tästä sotkusta kuivemmille vesille, ja vain uusi armo joka päivä voi tehdä saman ihmeen uudelleen - etten vastaa pahaan pahalla, mutta silti teen hyvää vaikka siitä seuraisi kärsimystä.
By
Anonyymi, at 10:56 ip.
Lähetä kommentti
<< Home