1 Piet. 4:1-11
"Kaiken loppu on lähellä." Mitä on tehtävä?
Pietari kehottaa rukoilemaan ja rakastamaan. Hanskoja ei pidä lyödä naulaan, vaan nostaa katse ylös ja lähimmäiseen. Jumalalla on meille tehtävä.
------------------------------
Miksi toiset katkeroituvat kärsimyksessään ja toiset eivät? Miten voisimme auttaa kärsiviä vapautumaan katkeruudestaan?
"Kaiken loppu on lähellä." Mitä on tehtävä?
Pietari kehottaa rukoilemaan ja rakastamaan. Hanskoja ei pidä lyödä naulaan, vaan nostaa katse ylös ja lähimmäiseen. Jumalalla on meille tehtävä.
------------------------------
Miksi toiset katkeroituvat kärsimyksessään ja toiset eivät? Miten voisimme auttaa kärsiviä vapautumaan katkeruudestaan?
1 Comments:
Hyvä kysymys:
Vastaus lienee tekstissämme: 'Rakkaus peittää paljotkin synnit'.
Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa katkeruuden ollessa kyseessä? Sitäkö, että aletaan karttaa ihmistä, joka kärsii? Tai sitä, että puhutaan totuutta uhkaillen, huutaen tai vaieten syvällä sydämessä. Sitäkö, että jätetään ihminen joka ei ole kivaa seuraa yksin ja eristyksiin? Rakkaus, joka peittää paljotkin synnit tuskin tarkoittaa sitä että synnin edessä vaietaan, ja vedetään peitto katkeruuden päälle. Se tarkoittanee esim. sitä että mennään ihmisen luo ja otetaan vaikka asia eli se miten katkeralta ihmisen käytös vaikuttaa vaikkapa suoraan puheeksi - ei tuomiten vaan rakastaen..niin kuin Jeesus sanoi rikkaalle miehelle 'xxxx' ja 'rakasti häntä'.. Katkera puhe on kovin helppo tunnistaa, paitsi ehkä ihmiselle itselleen joskus. Itse sanon joskus ystäville (tai itselleni jos huomaan moisia sanoja tai ajatuksia päässäni), että 'kylläpäs kuulostaa katkeralta'. Tai heitän suhteesta riippuen vaikkapa 'oletko antanut anteeksi X:lle?', tai 'haluatko antaa anteeksi X:lle?', tai niinkuin joku kysyi minulta yhdessä rukoustilanteessa 'rakastatko näitä ihmisiä?'. Tiesin etten rakastanut, mutta sen ääneen sanominen oli jonkinmoinen herätyskello.
Rakkaus tarkoittaa sitä, että esittää tuon Anittan esittämän kysymyksen itselleen ja muille. Harvoin tätä kysymystä kuulee. Jotenkin kait ajatellaan että siitä ihmisen on tehtävä itsekseen parannusta. Sillä välin me katselemme turvallisen välimatkan päästä, ettei vaiva tuo esille omaa sydämemme katkeruutta, joka on kuorruttettu julkisivun taakse. Kuitenkin vain rakkaus voi peittää paljotkin synnit. Siinä on Poweria.
Miksi toiset katkeroituvat? Yksi syy voi olla kykenemättömyys srk:ta yhteyteen tai yhteyteen yleensä. Se kykenemättömyys moninkertaistuu armottomassa rakkaudettomassa ympäristössä, jossa ei ole ketään joka uskaltaisi tai kykenesi puhumaan totuutta, tai tarttumaan epäoikeudenmukaisuuksiin, joista katkeruus saattaa pulputa. Tähän tarvitaan kipeästi rakastavaa srk:aa, tosi rakkautta, ei kulissirakkautta, helppoa tai romanttista rakkautta. Ehkä samaa rakkautta kun avioliittossa, joka on sortumassa omaan sisäiseen katkeruuteensa. Niin osa tätä kestävää rakkautta on varmaan ymmärryksen hakeminen, jotta osaisi rukoilla (jae 7). Kyse ei ole jonkun kaavan toteuttamisesta tyyliin askel nro 3.5 opaskirjassa nro 9. Yksi vaarallinen rukous on pyytää Jlalta itselle tunnetason kokemusta siitä, mitä tuo ihminen käy läpi jota nyt en voi rakastaa. Aika useinkin olen epätoivoissani rukoillut puolivahingossa tuota, ja auta armias miten pian Jla yleensä tuohon vastaa.
No, tässä mun yritys, toivottavasti tulee lisänäkökulmia.
Anne
By
Anonyymi, at 12:26 ap.
Lähetä kommentti
<< Home