Liturgisia tehtäviä
Tässähän se menee mukavasti "vapaapäivän" ilta kirkkokäsikirjaa opiskellessa ja valmistautuessa sunnuntain päiväjumalanpalvelukseen. Perehdytys pappisvirkaan siis jatkuu. Halusin ottaa tehtäväksi hoitaa tavallisen jumalanpalveluksen koko liturgian, jotta sekin puoli papin työstä tulisi omakohtaisesti koettua. Tavallisessa jumalanpalveluksessa on aika paljon liturgisia osioita ja paastonaika vielä tuo omat kommervenkkinsa. Kirkkokäsikirjaa olen tässä iltapuhteella selannut eestaas.
Huomenna lauantaina menen taas seuraamaan erästä hautaansiunausta. Honkanummi on jo opiskeltu, nyt on vuorossa Malmin hautausmaa. Vainajasta en tiedä mitään, mutta se selvinnee paikan päällä. Täytynee lähteä tarpeeksi ajoissa, jotta varmasti löytää perille.
Taitaa jäädä loput liturgiset kiemurat huomiseen, mutta huomennahan on viikon toinen vapaapäivä, joten aikaa valmistautumiseen on ;)
Tässähän se menee mukavasti "vapaapäivän" ilta kirkkokäsikirjaa opiskellessa ja valmistautuessa sunnuntain päiväjumalanpalvelukseen. Perehdytys pappisvirkaan siis jatkuu. Halusin ottaa tehtäväksi hoitaa tavallisen jumalanpalveluksen koko liturgian, jotta sekin puoli papin työstä tulisi omakohtaisesti koettua. Tavallisessa jumalanpalveluksessa on aika paljon liturgisia osioita ja paastonaika vielä tuo omat kommervenkkinsa. Kirkkokäsikirjaa olen tässä iltapuhteella selannut eestaas.
Huomenna lauantaina menen taas seuraamaan erästä hautaansiunausta. Honkanummi on jo opiskeltu, nyt on vuorossa Malmin hautausmaa. Vainajasta en tiedä mitään, mutta se selvinnee paikan päällä. Täytynee lähteä tarpeeksi ajoissa, jotta varmasti löytää perille.
Taitaa jäädä loput liturgiset kiemurat huomiseen, mutta huomennahan on viikon toinen vapaapäivä, joten aikaa valmistautumiseen on ;)
2 Comments:
Kun luet niitä liturgioita, niin mietitkö yhtään tai ilmeneekö niistä mikä niiden liturgioiden sitovuusaste on? Varmaan aluksi joutuu kaikki ensin opettelemaan kaavojen mukaan. Mutta jos nyt ajattelee miten verkostossa joskus ainakin ennen liturgioita hoideltiin, niin se oli aika vapaamuotoista. Mutta oliko se 'laillista' mihin määrään asti? Varmaan liturgia kaavoja voi myös soveltaa. Näinhän varmaan näissä erityismessuissa tehdään. Usein Kannelmäen kirkossakin näkee kaikenlaista sovellusta, jotka ovat yleensä tosi elämää tuovia, ehkä juuri siksi, että selvästi pastorit toteuttavat omia lahjojaan, ja tekevät sitä yhdessä toistensa kanssa. Sovellutukset ovatkin vaihtelevia -- onhan niitä pappeja varmaan lähes 10, joten siinä riittää variaatiota.
By
Anonyymi, at 1:43 ip.
Pitäisi olla työyhteisössä sisällä ja paikallisseurakunnassa töissä, jotta pystyisi hahmottamaan, mikä toimii ja missä rajat menee. "Keikan" heittäjänä on vähän pihalla.
Mutta hyvä saada kokemus ihan perinteisellä tavalla toteutetusta päiväjumalanpalveluksesta. Sen jälkeen voi sitten miettiä omaa kutsumusta.
By
Anonyymi, at 5:08 ip.
Lähetä kommentti
<< Home