Askele askeleelta

lauantaina, huhtikuuta 01, 2006

Saattoväki

Täällä Helsingissä hyvin harvoin törmää hautajaissaattoon. Täällä on niin paljon autoja, että saattuetta ei erota muun liikenteen seasta. Ainoastaan hautausliikkeen musta auto, jossa on lippu puolitangossa, huomataan - jos sitäkään linja-autojen ja kuorma-autojen välistä.

Maaseudulla voi vieläkin nähdä vanhempia ihmisiä, jotka (olivatpa he liikkeellä kävellen tai pyörällä) pysähtyvät tien reunaan saattoväen ohittaessa ja miehet ottavat hatun pois päästään. Vainajaa ja omaisia kunnioitetaan hiljaisella ja puhuttelevalla tavalla.

Elämämme täällä maan päällä on rajallinen eikä kukaan meistä tiedä, missä järjestyksessä me poistumme täältä. Kerran on itse kunkin meistä ylitettävä ikuisuuden kynnys. Voisi olla elämän kannalta tervehdyttävää nähdä aina silloin tällöin saattoväki, niin elämän perimmäiset asiat eivät unohtuisi.