Näkökulmia autoiluun
Tänä päivänä naiset ajavat aika paljon autolla. Etelä-Pohjanmaalla käydessä vaikuttaa jopa siltä, että ratin takana istuu useammin nainen kuin mies - ainakin kun puhutaan ostosreissuista. Sielläpäin miehen löytää ehkä useammin traktorin pukilta.
Mutta tätä taustaa vasten ihmettelen, missä naiset ovat, kun on aika viedä auto huoltoon tai katsastukseen? Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla on erittäin harvinaista tavata toista naista, joka olisi samalla asialla. Antavatko parisuhteessa elävät naiset auton huollattamisen ja katsastamisen miehen tehtäväksi?
Huoltokorjaamot ja katsastuspaikat ovat hyvin miehisiä paikkoja, joista naisen löytää ehkä kassalta ottamassa rahaa vastaan, mutta ei muualta. Tämä on ainakin minun oma kokemukseni.
Olen itsekin mieluusti mennyt uuteen huoltokorjaamoon tai katsastuspaikkaan ensimmäistä kertaa tutun ihmisen kanssa, joka on voinut neuvoa, miten paikalla toimitaan. Seuraavalla kerralla on jo rohjennut mennä yksinkin.
Huomenna taas tähyilen katsastuspaikalla, josko löytäisin toisen naisen muualtakin kuin kassalta. Viime viikolla merkkihuollossa ei löytynyt.
Tänä päivänä naiset ajavat aika paljon autolla. Etelä-Pohjanmaalla käydessä vaikuttaa jopa siltä, että ratin takana istuu useammin nainen kuin mies - ainakin kun puhutaan ostosreissuista. Sielläpäin miehen löytää ehkä useammin traktorin pukilta.
Mutta tätä taustaa vasten ihmettelen, missä naiset ovat, kun on aika viedä auto huoltoon tai katsastukseen? Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla on erittäin harvinaista tavata toista naista, joka olisi samalla asialla. Antavatko parisuhteessa elävät naiset auton huollattamisen ja katsastamisen miehen tehtäväksi?
Huoltokorjaamot ja katsastuspaikat ovat hyvin miehisiä paikkoja, joista naisen löytää ehkä kassalta ottamassa rahaa vastaan, mutta ei muualta. Tämä on ainakin minun oma kokemukseni.
Olen itsekin mieluusti mennyt uuteen huoltokorjaamoon tai katsastuspaikkaan ensimmäistä kertaa tutun ihmisen kanssa, joka on voinut neuvoa, miten paikalla toimitaan. Seuraavalla kerralla on jo rohjennut mennä yksinkin.
Huomenna taas tähyilen katsastuspaikalla, josko löytäisin toisen naisen muualtakin kuin kassalta. Viime viikolla merkkihuollossa ei löytynyt.
3 Comments:
29.3.
Eipä niitä naisia tälläkään kerralla näkynyt.
By
Anonyymi, at 11:22 ap.
Suomessa ovat työmarkkinat segregoituneet sukupuolen mukaan Euroopan maista lähes eniten. Palvelualoilla naisia on n 90% ja teollisuudessa 10% kaikista työntekijöistä. Sama seksuaalinen työnjako näkyy kotitöissä. Tämä merkitsee miesten kannalta sitä, että eivät saa juurikaan sosiaali- ja terveydenhoitopalveluita kuin naisilta. Se merkkaa sitä, että esim. lasten huoltajuuskysymyksissä miehiä kohdellaan epätasa-arvoisesti , koska äiti on tässä kuviossa se 'oikea huoltaja'. Naisten ei kannata viedä autoja korjaamolle, jos on mies olemassa, koska asenteet ovat todennäköisesti niin, että naisia on helpompi jymäyttää. Tämän tietäen on fiksumpaa laittaa mies asialle, jos sellainen on. Jos mä menen vaikka autoa ostamaan, otan veljen mukaan, ihan jo siitä syystä, että on kyse kuitenkin sen verran isoista rahoista, että feminismi vaimenee. Harvalla sinkkunaisella on auto, joten meikäläisiä on myös lukumääräisesti vähän. Epätasa-arvoinen markkinatasapaino ylläpitää itseään. Kenenkään ei kannata poiketa siitä, koska siitä koituu itselle kustannuksia. Tarvittaisiin omista hyötynäkökohdista luopumista ja valmiutta toimia vastavirtaan. Vähän niin kuin se, että menet Stokkalta ostamaan kristillisiä kirjoja vaikka saisit muualta halvemmalla. Harva tähän ryhtyy. Harva haluaa arvonimeä: feministi, oli sitten mies tai nainen. Miesten oikeuksien ajajille ei taida olla edes nimeä, sen verran harvinainen valoilmiö se on.
By
Anonyymi, at 1:27 ap.
Lähinnä asiakaskuntaa minä tähyilen käydessäni huollossa tai katsastuspaikalla.
Katsastuspaikoilla jymäytetyksi tulemisen vaara lienee aika pieni -ainakin Suomessa. Siellä on töissä jäyhiä mutta asiallisia miehiä. Tämä on ollut minun kokemukseni.
Isoissa merkkihuolloissa on ollut myös hyvin asiallista suhtautumista ja asiat on hoidettu hyvin. Viime viikolla sain jopa ylimääräisen extrapalvelun: palvelualtis työntekijä kävi oma-aloitteisesti hakemassa huolletun autoni liikkeen sivukatoksen alta lukuisten muiden autojen seasta ja ajoi sen huollon oven eteen, niin että maksettuani pääsin lähtemään suoraan ajoon. Tällaista palvelua en ole ennen saanut.
Pieniä nyrkkipajoja on sitten moneen lähtöön, hyviä ja huonoja - näissä jymäytetyksi tulemisen vaara on suurin. Nimim. kokemusta on.
By
Anonyymi, at 9:50 ap.
Lähetä kommentti
<< Home