Askele askeleelta

lauantaina, maaliskuuta 04, 2006

Kol 3:18-4:6 Arjen kristillisyyttä

Paavali tuo tässä esille, mitä on arjen kristillisyys ihmissuhteissa - kotona ja muualla.

Jae 3:18 on herättänyt vuosien saatossa tosi paljon keskustelua - jopa siinä määrin, että jakson muut jakeet ovat jääneet aivan syrjään!

Muistan, kuinka kaksikymppisenä olin palaamassa seurakunnan nuorten aikuisten retkeltä ja linja-autossa ihmettelin ääneen, miksi vaimojen pitää olla alamaiset miehilleen. En kyennyt sitä ymmärtämään. Muistan, kuinka eräs seurueeseemme kuulunut suurin piirtein samanikäinen nuori mies sanoi minulle tosi vakavana: "Anitta, sinulla tulee olemaan vielä suuria vaikeuksia elämässäsi." - No, jaa. Tänä päivänä hän on perheen isä ja minä perheetön. Nostan hattua ja siirryn eteenpäin.

Kaikkinensa tämä jakso puhuttelee minua toisten ihmisten huomioimisesta, heidän kunnioittamisesta, heistä välittämisestä. Ei tule katsoa vain omaa parasta vaan myös toisten parasta. Se ilmenee erilaisissa ihmissuhteissa ehkä vähän eri tavoin. Jokaisella meillä on omat heikot kohtamme. Olisi hyvä kilvoitella näissä vajavuuksissamme, jotta ihmisillä meidän ympärillämme olisi parempi olla.

Paavali pyytää esirukousta Sanan julistuksensa puolesta. Parhaimmillaan Sanan julistus on tiimityötä, jolloin julistajalla on takanaan riittävästi esirukoustukea. Tarvitaan rukousta, että oikeat ovet aukenisivat ja oikeat sanat löytyisivät juuri kuhunkin yksittäiseen tilanteeseen. Kuinka moni sananjulistaja jää tänä päivänä yksin?

2 Comments:

  • Samoin kuin Efesolaiskirjeessä tässäkin Paavali kirjeen lopuksi antaa ohjeita siitä mitä kaikkea hänen aiemmin kirjoittamansa merkitsee käytännössä: naiset olkaa vapaaehtoisesti alamaisia miehelle, niin kuin sopivaa on (siinä kulttuurissa). Orjat totelkaa isäntiänne. Monet ei-uskovat pitävät Paavalia sovinistisikana, mitä hän olisikin sen lisäksi että olisi rasisti ,(joka varmaan istuisi paikallisessa vankilassa rasisminsa takia), jos kirjoittelisi noita kirjeitä tämän päivän yhteiskunnassa. En usko että Paavali oli rasisti tai sovinisti. Hän tiesi , että oli mahdoton ajatus noin vain kumota kulttuurin synnilliset normit ja rakenteet. Hänen tapansa olla aikansa vallankumoustaistelija orjien ja naisten puolesta oli opettaa, että kaikkien kristittyjen tuli olla alamaisia toisilleen (EFf 5:21, jonka verbi pätee myös seuraavaan jakeeseen). Alamaisuus toinen toisilleen on aidon kristinuskon ydin juttuja. Kun se on toinen toisilleen niin sepä ei silloin voi olla hierarkista laatua.
    Tänä päivänä ehkä vastaava opetus olisi sanoa, että 'Olkaa te kaikki Nokia OY:ssä alamaisia toinen toisillene, olittepa sitten päällikkö tai matalapalkkaisimman työn tekijä. Työntekijät olkaa alamaisia johtajillenne niin kuin sopivaa on'
    Miesten ja naisten välillä tietysti tilanne on sillä tavalla vielä erilainen että luomiskertomuksesta tiedämme, että Jumala antoi molemmille täsmälleen saman tehtävän, ja vasta lankeemus toi mukanaan tämän hierarkisen hallintamallin, jonka alta tuo Anittan mainitsema tyyppi puhui.

    By Anonymous Anonyymi, at 7:50 ip.  

  • Jos alamaisuus-sanaa katsottaisiin ilman historiallisia rasitteita, huomattaisiin, että Raamattu ei yhdistetä sitä tottelemiseen. Kun Raamattu puhuu alamaisuudesta, puhe on oikein tekemisestä, hyvän tekemisestä ja toisen kunnioittamisesta. Paavali päinvastoin sanoo: älkää olko ihmisten orjia (1 Kr.7:23). Jokainen voi miettiä, mihin esim. seurakunnassa jouduttaisiin, jos kaikkien pitäisi totella toisiaan.

    Ihme, että väärä alamaisuus-käsitys elää niin sitkeässä kristityissä, vaikka Raamattu ei puhu mitään tottelemisesta.

    Oikeasti alamaisuus redusoituu kultaiseen sääntöön: kaikki mitä toivotte ihmisten tekevän teille, tehkä te samoin heille.

    Jos Rooman kristittyjen olisi pitänyt totella esivaltaa (Rm. 13:1-7), miksi he eivät alkaneet kumartaa keisaria jumalana? Miksi he harjoittivat kristinuskoa vastoin kieltoa?

    Sääli, että uuteen käännökseen alamaisuus-sana on korvattu termein "suostua toisen tahtoon" tai "alistua". Tuntuu aika perverssiltä. Tätähän monissa avioliitoissakin on käytetty hyväksi. Onko tullut hyviä hedelmiä?

    By Anonymous Anonyymi, at 9:51 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home