Kol 1:15-17 Jeesus – näkymättömän Jumalan kuva
Yhteiskunnallinen epävakaus on otollinen kasvualusta erilaisille harhaopeille. Ihmiset eivät oikein tiedä, mitä uskoa. Tämä oli tilanne myös Kolossassa – eikä ole harvinainen tämän päivän maailmassakaan.
Paavali kirjoitti kolossalaiskirjeen tilanteessa, jossa gnostilaisuus uhkasi seurakuntaa. Oli tärkeää selvittää uskon perusteita kolossalaisille.
Gnostilaisuudessa uskottiin mm., että Jeesus oli vain yksi välittäjistä, vain osittainen ilmestys Jumalasta. Paavali sanoo jakeessa 15, että Jeesus on näkymättömän Jumalan kuva. Jeesukseen katsomalla ymmärrämme, millainen Jumala on. Jeesuksessa Jumala tuli ihmisille ymmärrettävässä muodossa maan päälle. Vanhassa testamentissa puhuttiin Viisaudesta. Nyt Paavali osoittaa, että Jeesuksessa tämä Viisaus on tullut ihmishahmossa näkyväksi, Jeesus on juutalaisen odotuksen täyttymys.
Jeesus on esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Hänen kauttaan ja Häntä varten luotiin kaikki. Hän ylläpitää kaikkea luotua.
Jeesuksessa löydämme elämämme elävän keskipisteen. Onko Hän sinun Herrasi – myös käytännössä?
Yhteiskunnallinen epävakaus on otollinen kasvualusta erilaisille harhaopeille. Ihmiset eivät oikein tiedä, mitä uskoa. Tämä oli tilanne myös Kolossassa – eikä ole harvinainen tämän päivän maailmassakaan.
Paavali kirjoitti kolossalaiskirjeen tilanteessa, jossa gnostilaisuus uhkasi seurakuntaa. Oli tärkeää selvittää uskon perusteita kolossalaisille.
Gnostilaisuudessa uskottiin mm., että Jeesus oli vain yksi välittäjistä, vain osittainen ilmestys Jumalasta. Paavali sanoo jakeessa 15, että Jeesus on näkymättömän Jumalan kuva. Jeesukseen katsomalla ymmärrämme, millainen Jumala on. Jeesuksessa Jumala tuli ihmisille ymmärrettävässä muodossa maan päälle. Vanhassa testamentissa puhuttiin Viisaudesta. Nyt Paavali osoittaa, että Jeesuksessa tämä Viisaus on tullut ihmishahmossa näkyväksi, Jeesus on juutalaisen odotuksen täyttymys.
Jeesus on esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Hänen kauttaan ja Häntä varten luotiin kaikki. Hän ylläpitää kaikkea luotua.
Jeesuksessa löydämme elämämme elävän keskipisteen. Onko Hän sinun Herrasi – myös käytännössä?
2 Comments:
Ajatelkaa, että Jeesus on maailmankaikkeuden ydinvoima, jonka tahdosta kaikki pysyy koossa! Jos maailma ja materia onkin vain sähkövärähtelyä, Jeesus on sen alkuimpulssi ja ylläpitäjä.
Vielä ihmeellisempää on, että tuo maailmankaikkeuden ydin uhrautui meidän vuoksemme ja vielä haluaa solmia kanssamme läheisen suhteen.
Kaikkein kummallisinta on, että me ihmiset kaikessa vähäpätöisyydessämme ylenkatsomme tuota tarjousta. Voimme nippanappa ottaa pelastuksen vastaan, mutta ettäkö ystävyyssuhteeseen Jeesuksen kanssa?
Yleensä ihmiset hakeutuvat mieluusti mahtavien ja kuuluisien seuraan, koska näiden saamasta kunniasta voi jotain ropista itsellekin. Mutta Jeesus ei kelpaa, vaikka hänen kyytiinsä nimenomaan kannattaisi lähteä. Hän on elämän lähde. Kuinka siis hänen lähelleen hakeutuminen voisi vähentää aitoa, täysipainoista elämää?
Miksi ajatellaan, että synti on kivaa ja pyhyys tylsää? Ilmeisesti sekoitamme pyhyyden ja uskonnollisuuden, vaikka ne ovat vastakohtia.
Oikeasti pyhyys tuo elämänilon ja toivon, synti ahdistuksen ja toivottomuuden. Miksi emme siis tavoittelisi pyhyyttä?
By
Anonyymi, at 5:15 ip.
Gnostilaisuudessa ajateltiin (teol. muistiinpanojeni mukaan), että Jeesus ei ollut oikeasti ihminen, vaan tälläinen jumallinen olento, oikean TIEDON opettaja, joka auttaa gnostikon henkeä vapautumaan materiaalista. Materia, siis ihminen myös, kun oli niin pahaa, että Jumala ei voinut olla välittömästi tekemisissä tän materiaalisen maailman kanssa. Eli ihmisen piti saavuttaa viisaus päästä irti materiasta. Tästä syntyi sitten hengellinen eliitti, jolla oli tämä ylempi viisaus tai tieto. Ainakin osa gnostikoista piti itseään kristittyinä. Ne yhdisti kristilliset käsitteet aikansa korkea filosofiaan, platonilaisuuteen. Integroivat nämä. Jotenkin näin varmaan meilläkin syntyy tämä hengellinen eliitti - korkeamman 'viisauden' omaava porukka oli se sitten karismaattista, fundamentalistista, liberaalia tai kirkollista sorttia.
Aika mielenkiintoista tätä taustaa vasten, että Paavali puhuu tästä jumalolennosta nimeltä Kristus termein pää (kreikaksi ensisij. fyysinen materiaalinen pää), joka on seurakunnan (materiaalisten ihmisten) kanssa samaa ruumista (materiaa myös). Kristus tuli käytännöllisesti ihmiseksi, ja se ei kerrassaan sopinut platonilaiseen filosofiaan. Sitähän me kait verkostossakin etsitään-- käytännöllistä toteutusta, ja helppoahan se ei ole.
By
Anonyymi, at 12:08 ap.
Lähetä kommentti
<< Home